Productiviteit Slimmer werken

Wat kan je doen als je je overweldigd voelt?

We hebben allemaal weleens dat we het te druk hebben. Of opeens komen er zoveel dingen samen dat je het overzicht een beetje kwijt bent.Je voelt je overweldigd. En in plaats van een stapje harder te werken om het overzicht weer te krijgen, vallen we vaak stil. We zien alles wat er moet gebeuren maar ondernemen geen actie. We worden als het ware lam gelegd door onze eigen gedachten. Niet een hele werkbare situatie, daarom in dit blog tips als je je overweldigt voelt. 

8 stappen om te ondernemen als je je overweldigd voelt

Stap 1 – bewustwording

Het belangrijkste is eerst op te merken dat je je overweldigd voelt en dat er niets uit je handen komt. We doen nu eerst een stapje terug in plaats van vooruit, wat misschien tegenstrijdig voelt. Belangrijk om eerst overzicht te gaan creëren.

Stap 2 – schrijf alles op

Pak nu pen en papier en schrijf alles wat in je op komt op. Dit kunnen to-do’s zijn, projecten, deadlines, boodschappen en gedachten of gevoelens. Schrijf alles op, zodat het uit je hoofd is en jij weer helder kunt nadenken.

Stap 3 – stel prioriteiten

Ga nu door de lijst heen met zaken en omcirkel of markeer alles wat superbelangrijk of urgent is. Dit zijn de dingen waar je mee gaat starten. Schrijf alle gedachten en gevoelens op een post-it en plak deze op je dagboek. Zodra je eraan toe bent, kun je daarover schrijven in je dagboek, maar dat hoeft niet nu direct. Je hebt ze opgeschreven, dus je hoeft niet bang te zijn het te vergeten. 

Stap 4 – maak een realistische planning 

Belangrijk om nu de taken in te plannen in je planner of agenda. Wat is realistisch? Hoeveel tijd heb je beschikbaar? Plan de belangrijkste taken die op korte termijn opgepakt moeten worden in. Zoek je een methode om realistisch te plannen? Download dan mijn gratis ebook.

Stap 5 – zet een eerste stap

Belangrijk om nu taak voor taak weg te gaan werken zodat je weer meer rust ervaart. Begin met de taak met de hoogste urgentie of prioriteit en bedenk: wat is de eerste stap die ik hiervoor kan zetten? Belangrijk om de taak zo klein mogelijk te maken, zodat de eerste stap heel makkelijk is (bijvoorbeeld: e-mail sturen naar Truus met vraag. Of, factuur Kees betalen, of steekwoorden op schrijven voor rapport of presentatie). Hoe kleiner je de taak maakt, hoe makkelijker het is om te beginnen. 

Stap 6 – zet een volgende stap

Na het afronden van de eerste taak, is het belangrijk om de eerstvolgende actie op te pakken. Doe dit stap voor stap. Alleen deze taak is nu belangrijk, de rest komt later. Ga zo gestaag door met het afronden van je taken. 

Stap 7 – doe één ding tegelijkertijd

Als we het erg druk hebben zijn we geneigd om te gaan multi tasken. Doe. Dit. Niet! Multi tasken helpt je niet en vertraagd alleen maar. Focus op je taak en rond deze af voordat je naar de volgende taak gaat. 

Stap 8 – durf nee te zeggen 

Ben je net lekker bezig met het overzicht terug te krijgen en taken af te ronden wordt je gestoord door een collega aan je bureau of aan de telefoon. Zeg dat je bereikbaar bent na het afronden van de taak. Want grote kans dat de collega een vraag of een verzoek heeft die jou weer werkt kost. Zorgt dus dat je dat op dit moment even afhoudt en wees gewoon eerlijk: dat kan ik er nu even niet bij hebben. Mag ik bij je terugkomen als ik dit heb afgerond? En, nee is ook een antwoord. Je hoeft niet alles te doen wat iemand aan je vraagt of wat je op je actielijst hebt staan. Soms kan je ook nee zeggen. 

Stap 9 – vraag om hulp 

Merk je dat het echt te veel is om allemaal voor elkaar te krijgen? Vraag dan om hulp. Ben je ondernemer, overleg met jezelf of je een project iets later kan doen zodat je nu meer ruimte krijgt of huur iemand in die je kan ondersteunen. Werk je in loondienst, leg dan een project voor bij je baas waarbij je wel wat ondersteuning of hulp kan krijgen. Niemand heeft er iets aan als jij omvalt van de stress. Dus trek op tijd aan de bel. 

Stap 10 – zorg goed voor jezelf

De laatste stap sluit heel goed aan op de twee laatste punten, zorg goed voor jezelf. Dat betekent dus niet extra lang doorwerken ’s avonds. Maar zorg ook juist voor rust en ontspanning. En werk niet harder, maar slimmer. Gebruik de productiviteittools die ik je op dit blog aanreik om veel meer gedaan te krijgen door slimmer je werk te organiseren. 

Ik wens je heel veel succes en sterkte! Laat je niet gek maken. ik hoop dat deze tips je helpen bij het iets minder overweldigd voelen. Stapje voor stapje en let goed op wat je aankan en wanneer het teveel is. Belangrijk om kleine stapjes te zetten, want samen zorgen deze voor resultaat.

Hartje Mybestself

You Might Also Like...

2 Comments

  • Reply
    Kilien
    19 mei 2021 at 19:10

    Dit is precies hoe ik ook te werk ga!

    • Reply
      Juliette
      20 mei 2021 at 11:39

      Wat super om te horen!! 💜

Leave a Reply