Persoonlijke ontwikkeling Productiviteit

Het volhouden van nieuwe gewoonten

Hoe herkenbaar is deze situatie voor jou? Je bedenkt een goed voornemen voor jezelf. Of het nu 1 januari is of een andere datum, dat maakt niet uit. Je bent helemaal enthousiast en je gaat ervoor. Vol goede moed en gemotiveerd start je met dit voornemen. Het gaat lekker! Totdat er een moment voordoet, waarbij je de cyclus doorbreekt. Of een keer geen zin hebt en daaraan toegeeft. En na een week is er niets meer over van deze nieuwe gewoonte. Jammer!

We leggen de lat heel hoog

Omdat we in het begin zo gemotiveerd zijn om iets anders te doen, leggen we de lat vrij hoog. We hebben het resultaat (de gewenste verandering) voor ogen. En we starten met het werken naar dit doel toe met onze nieuwe gewoonte. We sporten, lezen, leren en we eten gezond. En dan komt het moment dat we minder gemotiveerd zijn, een keer erg moe of wanneer we geen zin hebben. Het doorbreken van de cirkel 

Hoe kan je wel je nieuwe gewoonte volhouden?

Het probleem zit hem erin dat de dagelijks acties te groot zijn. En zolang je gemotiveerd bent, is dat nog goed op te brengen. Maar zodra de motivatie minder wordt, is de kans dat je een keer overslaat heel groot. In je brein maak je bij een nieuwe gewoonte een nieuw pad aan. Dit pad is nog niet zo goed ingesleten als de oude gewoonte. Wanneer je even wat minder motivatie hebt of wat minder goed in je vel zit, verval je snel in je oude patroon (dat ingesleten pad). Het belangrijkste is dat je dagelijks progressie maakt. Ook al is dat maar een klein stapje. Blijf jezelf trainen elke dag een stapje te zetten richting het doel. Hoe klein ook. 

Een oplossing hiervoor is om verschillende soorten ‘trainingen’ voor jezelf op te stellen. Door een mini, medium en elite trainingen op te stellen, heb je keuze wat je doet en waarmee je het jezelf heel makkelijk maakt om toch dagelijks een stapje richting je doel te zetten. 

Bijvoorbeeld: als jouw doel is om 3x per week te sporten, dan hoeft niet 3x per week naar de sportschool gaan te zijn. Belangrijkste is dat je 3x per week beweegt en je daaraan houdt, no matter what. Ook als je dus wat minder tijd of energie hebt. Stel voor jezelf naast sporten bij de sportschool (elite training) ook een medium en een mini training op. 

Een voorbeeld van een mini training kan zijn 5 minuten oefeningen doen, zoals touwtje springen of sit ups.
En een medium training kan zijn een half uurtje wandelen of fietsen.

Het voordeel hiervan is, dat je traint met een training die op dat moment past. En dat je de ketting niet doorbreekt. Bijkomend voordeel is dat wanneer je 5 minuten iets doet en het voelt lekker, kan je er zo nog een paar minuten langer mee doorgaan. Dat is dan mooi meegenomen.

Een paar andere voorbeelden: 

Boek lezen 
Elite 25 bladzijden lezen, mini 1 bladzijde lezen, medium 10 bladzijden lezen.

Muziekinstrument beoefenen 
Elite 1 uur per dag oefenen, mini 5 minuten oefenen, medium half uur oefenen. 

Leren/cursus volgen
Elite 1 uur per dag studeren, mini 5 minuten, medium half uur per dag. 

Blog schrijven 
Elite een heel blog schrijven, mini 1 alinea of 1 zin schrijven, medium half blog schrijven. 

Fotoalbum afronden 
Elite een uur foto’s inplakken, mini 1 bladzijde foto’s inplakken, medium 10-20 foto’s inplakken. 

Kies waar je zin en tijd voor hebt

Het belangrijkste is dat je elke dag een stapje richting het doel zet, om deze gewoonte eigen te maken. De ene keer is het een grote stap en de andere keer een klein stapje. Maar elk stapje telt! Als je namelijk een hele drukke dag hebt gehad en je voelt je moe, dan snap ik geen puf meer hebt om een uur te studeren. Dat is misschien te veel gevraagd. Maar een mini actie van 5 minuten moet dan echt wél kunnen. 

Het volhouden van nieuwe gewoonten

De ketting van productiviteit 

Jerry Seinveld (inderdaad de bekende komiek) bedacht deze techniek. Het is simpel en slim. Werk elke dag aan je project, zonder een dag over te slaan. Zorg dat je een kalender ergens zichtbaar ophangt. Elke dag als je een actie (groot of klein) richting je doel hebt gedaan zet je kruisje. Door slechts 5 minuten touwtje te springen of 1 bladzijde te lezen hou je jezelf toch aan het doel. Wanneer je al een lange ketting hebt staan wil je deze niet doorbreken en ga je toch de 5 minuten actie ondernemen.

“De kracht zit hem in de ketting niet te doorbreken”

Bedenk voor je zelf hoe jij ook kleinere doelen kunt maken voor jouw grote doel of project. En probeer deze methode in combinatie met dagelijks kruisjes zetten eens uit.

Was jij al bekend met de productiviteitsketting van Seinfeld?
En hoe voelt het om voor een doel ook mini en medium acties te bedenken die minder energie kosten? 

Hartje Mybestself

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply