Productiviteit Zwanger - Mama

Hoe hou je alle ballen hoog?

Ongetwijfeld heb jij ook meerdere rollen. Je bent misschien partner, vader of moeder, werknemer of ondernemer, maar daarnaast ook vriend(in) en familielid. 

Bij al deze rollen komen taken (ballen) kijken die je ‘hoog’ wilt houden. We willen het nou eenmaal goed doen op alle vlakken, en zeker vrouwen. We organiseren het huishouden, het eten, regelen alles voor de kinderen, willen presteren op werk, denken eraan die vriendin te bellen op haar verjaardag en kopen een cadeautje voor een familielid. 

Dit zijn heel veel ballen en dit zijn allemaal fysieke taken. Want hiernaast wil je ook nog goed voor jezelf zorgen. Regelmatig sporten, bewust zijn van je gedachten en emoties. En niet te vergeten: een me-time moment. Als je dit leest, vraag je je misschien wel af hoe? Hoe krijg je dit allemaal gedaan? Lees dan snel verder.

5 tips om alle ballen hoog te houden

  • Verwacht niet te veel van jezelf. Wees lief voor jezelf en geef niet een 10 op ieder vlak. Je bent heus geen loeder moeder als je een 8,5 geeft. Altijd maar een 10 geven komt vanuit een stukje perfectionisme in jou. Maar, het valt niemand op als jij een 8,5 geeft in plaats van een 10. Een 10 blijven geven op elk vlak (en daarbij geen tijd voor jezelf plannen) is gedoemd om uit te monden in stress, overspannenheid of zelfs een burn-out. Doe jezelf een plezier en laat het ‘perfecte’ los.
  • Plan tijd voor jezelf als eerste in. Je weet vast als je geen tijd voor jezelf inplant deze ook niet op miraculeuze wijze ontstaat. Me-time moet je creëren. Het belangrijkste is als je jouw week plant, want jouw me-time momenten worden. Heb je een vaste vrije middag? Sta je eerder op of ga je in het weekend uitgebreid in bad? Plan het in. De wet van parkinson zorgt ervoor dat alle taken naast jouw me-time moment gewoon lukken.  Zet jezelf op de eerste plaats.
  • Zorg dat je het overzicht houdt op papier en niet in je hoofd. Schrijf alle taken op in je planner of in de gezinsplanner zodat er geen bal tussen wal en schip valt. Ons brein is namelijk gemaakt om te denken en om te onthouden. Zorg dat je een goed systeem hebt waar je op vertrouwt en schrijf alles wat maar geregeld of gedaan moet worden op. Uit je hoofd, op papier. Zo ervaar je veel meer rust en kan je beter nadenken. (Een volle computer gaat ook langzamer dan een opgeschoonde).
  • Besteedt taken uit. Deels kan zijn aan je partner of je kinderen. Zorg dat iedereen zijn eigen taakje krijgt in het huis waar hij/zij verantwoordelijk voor is. Maar trek dit ook breder, dus besteed ook taken uit aan een collega als dat kan of huur een schoonmaakster in die het huishouden verzorgt. Zo neem je druk bij jezelf weg zodat je weer wat tijd overhoudt voor alle andere dingen. 
  • Sta eerder op dan de rest van het huishouden. Dat hoeft niet perse om 5 uur te zijn. Al is het een half uur eerder, waardoor jij even rustig koffie kunt drinken en jouw planner kan bijwerken. Hierdoor start je de dag rustig en kalm én met overzicht. Schrijf in je planner alle losse acties die in je hoofd zitten, neem de dag door en doe eventueel al een eerste actie om zo een ‘head start’ te hebben. 

Daarnaast is het ook slim om te kijken naar prioriteiten. Vaak hebben we taken die moeten gebeuren, maar hebben ze nu prioriteit? Of kunnen ze misschien ook later gedaan worden? Besluit wat voor jou de beste keuze is. 

Ik hoop dat deze tips helpen om alle ballen hoog te houden. En dit lukt zo lang jouw leven in balans is en je dus ook tijd voor jezelf vrijmaakt in jouw drukke planning.

Hartje Mybestself

You Might Also Like...

1 Comment

  • Reply
    Jorinde | House of Ambition
    24 oktober 2021 at 13:26

    Fijne tips! Het is soms lastig om die druk te voelen om alles te moeten doen. Merk ook dat een half uurtje eerder opstaan al zoveel met je dag kan doen. Even rustig opstarten, de tijd nemen om te kijken naar de prioriteiten en gaan met die banaan. Plus accepteren dat sommige dagen even een paar ballen op de grond stuiteren (en dat geen wereldramp is). 🙂

Leave a Reply