Productiviteit Slimmer werken

30 ideeën voor jouw ochtendritueel

Onlangs schreef ik al over mijn ochtendritueel. Ik kreeg daar zo veel leuke reacties op, dat ik nu doorpak met 30 ideeën voor jouw ochtendritueel. Ik hoop dat er dingen tussen zitten waardoor jij ook zo’n fijn moment voor jezelf kan creëren.

Om op tijd op te staan, is het belangrijk dat je iets gaat doen wat voor jou waardevol of belangrijk is. Dan is de motivatie groter om dan ook daadwerkelijk op tijd op te staan. Om je te inspireren om een ochtendritueel te maken die voor jou werkt, geef ik je veel inspiratie van dingen die je zou kunnen doen voordat Nederland wakker wordt. 

Waarom een ochtendritueel? 

Nog even kort, waarom zou je vroeger opstaan? Het moet niet, maar is wel een kans om alvast een ultiem me-time momentje te hebben voordat jouw huishouden wakker wordt en voordat je naar je werk gaat. Vaak worden we zo geleefd door de dag en de dingen die we moeten, dat we aan het eind van de dag uitgeteld zijn en beseffen dat we helemaal niets voor ons zelf hebben gedaan wat ons voedt, verrijkt of plezier geeft. 

Een eigen ochtendritueel samenstellen

Bedenk wat je graag zou willen doen in de ochtend en hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. Besluit op basis daarvan hoe laat je moet op staan. Belangrijk om de dingen te kiezen die jij leuk vindt, zodat de motivatie het grootste is om het te doen en vooral om het langere tijd vol te houden. 

30 ideeën voor jouw ochtendritueel

  • Lees een boek 
  • Ga iets nieuws leren/studeren 
  • Schrijf in je journal of dagboek
  • Doe een dankbaarheidsoefening (in jezelf opnoemen of opschrijven)
  • Ga sporten (hierdoor heb je de rest van de dag meer energie)
  • Plan je dag in je planner
  • Bekijk een inspirerende video op Youtube
  • Luisteren een inspirerende podcast 
  • Maak een wandeling
  • Ga mediteren (of gewoon genieten van de stilte)
  • Visualiseren van je droomleveen
  • Schrijf je affirmaties op (zinnetjes die jou in een goede mindset brengen)
  • Doe een stapje die jou dichterbij je doel brengen (boek schrijven, online cursus maken, iets wat belangrijk voor jou is maar waar je overdag niet aan toekomt)
  • Doe iets attents (appje aan vriendin, kaartje sturen aan oma, bekijken wie er binnenkort jarig zijn etc). 
  • Luister naar muziek 
  • Lees een blog of artikel over jouw vakgebied
  • Lak je (teen)nagels (mani/pedi)
  • Lees je doelen door en bedenk een eerstvolgende stap om dichterbij te komen
  • Eat that frog– begin de dag juist met je allerbelangrijkste werktaak. 
  • Neem de tijd om met je huisdier te spelen en te knuffelen
  • Leer een nieuwe taal 
  • Doe ademhalingsoefeningen of ademwerk
  • Doe iets aan je (creatieve) hobby – bullet journaling, borduren, tekenen, origami etc.
  • Maak een Sudoku puzzel (of andere puzzel) 
  • Bekijk bewust naar de zonsopgang (en geniet ervan!) 
  • Doe een taak(je) die je al heel lang uitstelt (je zal opgelucht zijn)
  • Ga verder met het fotoalbum waar je al zo lang mee bezig bent
  • Ga lekker dansen (wellicht met koptelefoon om je huisgenoten niet wakker te maken)
  • Denk na over een toekomstig project of doel en schrijf alle stappen en acties op die erbij komen kijken (dit geeft heel veel overzicht!)
  • Maak een lekker (uitgebreid) ontbijt voor je zelf en geniet ervan!

Eerder naar bed

Ook handig om te vermelden is dat je ochtendritueel niet ten koste moet gaan van je slaap. Eerder opstaan, betekent dus ook eerder naar bed. Bereken hoeveel tijd je in de ochtend nodig hebt (bijvoorbeeld 45 minuten). Ga dan ook 45 minuten eerder naar bed. Misschien lukt dat niet meteen, start dan eerst met een kwartier of een half uur en bouw het dan langzaam op naar de tijd die je nodig hebt. 

Ik ben erg benieuwd of je inspiratie hebt gehaald uit deze lijst met ochtendritueel ideeën.

Laat me hieronder weten wat jij gaat doen in jouw (vernieuwde) ochtendritueel? 

Hartje Mybestself

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply