Productiviteit Slimmer werken

Zo schrijf je productief jouw blogs (of social media posts)

Ik schrijf meestal de blog een dag voordat deze online komt. Ik had natuurlijk van tevoren bedacht toen ik dit blog startte, om lekker ver vooruit te werken en dat er altijd meerdere blogs klaar zou staan om gepubliceerd te worden. Dat idee gaf mij rust. 

Reality check: vooruitwerken voor mijn blog is mij nog niet echt goed gelukt. 

De blog is natuurlijk niet mijn enige bezigheid. Ik heb meerdere bedrijven en activiteiten die mijn aandacht vragen. Daarnaast werk ik ook maar 4 dagen, omdat de dinsdag mijn mamadag is (meisjesdag). De blog is een passie project en ik wil er vooral plezier aan beleven om mij te verdiepen in dit onderwerp en dat te delen met jullie. Maar zodra er stress bij komt kijken, is er voor mij al iets minder plezier aan. 

Tijd om daar verandering in te brengen!

Als gepassioneerde productiviteit gek ben ik op zoek gegaan naar manieren om ook het schrijven van blogs productiever aan te pakken. Er zijn veel bloggers die dagelijks een blog uploaden of meerdere blogs hebben. Mijn learnings van dit onderzoekje deel ik met je. Misschien ben je geen blogger, maar wie weet helpt deze manier je met andere dingen (zoals je social media posts vooruit schrijven).

Batchen van dezelfde taken

Dit is een algemeen bekende productiviteitstool. Het is namelijk veel sneller om dezelfde soort taken te bundelen, dan alles door elkaar te doen. Zoals een blok e-mails in een keer te beantwoorden, boodschappen doen bij meerdere winkels, diverse belletjes plegen in een ‘bel-blok’ of meerdere facturen in 1x betalen i.p.v. elke keer als er een binnenkomt. 

Batchen zorgt ervoor dat je minder hoeft te schakelen tussen taken, waardoor het ook minder energie kost. En het geeft je heel veel focus, want je weet precies wat je het komende uur gaat doen. Dit is erg effectief want zoals je wellicht weet bestaat multitasking niet en voel je je meer voldaan als je langer gefocust hebt op 1 taak (zie ook diep werk). En omdat je zo gefocust werkt raak je makkelijker in de flow. 

Ook bij een blog kan dit werken. Want dezelfde taken vaker doen is makkelijker dan het hele proces steeds weer doorlopen van alle stappen die komen kijken bij het maken en online zetten van een blog. 

Stap 1: Titels bedenken

Verzin heel veel blog titels. Door na te denken over tites en onderwerpen zit je in dezelfde flow en schud je de een na de andere uit je mouw. Als je daarna gaat schrijven is het makkelijker omdat je precies weet wat je gaat schrijven en waarover. Misschien is het eerst lastig, maar uiteindelijk komen er veel uit je pen. Op Pinterest vind je ook veel inspiratie voor goede blog titels die aansprekend zijn. 

Stap 2: research doen

Doe research over de onderwerpen als dat nodig is. 

Stap 3: schrijven

Blok tijd om meerdere blogs te gaan schrijven. Hiermee batch je dus de taak van schrijven omdat je hierbij in dezelfde state of mind moet zijn. Zorg wel dat je geen afleiding hebt en geconcentreerd aan de slag kan gaan. Schrijf totdat je merkt dat je focus verliest. Neem dan even een korte pauze, neem iets lekkers of maak een wandeling. 

Schrijf de blogs gewoon lekker in een tekstverwerkingsprogramma zoals Word, zonder dat er andere dingen in beeld zijn. Ga je zelf tussendoor niet corrigeren op typ- en schrijffoutjes, dat komt later. Sla het blog op en ga naar de volgende blog.

Stap 4: review

Herlees nu alle geschreven blogs en haal schrijf- en stijlfouten eruit. 

Stap 5: foto’s 

Zoek of maak nu foto’s voor bij je geschreven blogs. Bewerk ze en maak ze kleiner in bijvoorbeeld tinypng.com

Stap 6: blogs inplannen 

Ga nu naar je blog en plaats de blogs allemaal in een keer online en plan ze in voor de komende tijd. Het plaatsen van de tekst, toevoegen van linkjes en de foto is ook weer een zelfde soort bezigheid. Nu hoef je niet zo veel te schakelen tussen de verschillende taken en levels van concentratie.

Vergeet ook deze taken niet in te plannen in je agenda of planner, zodat je het niet tussendoor hoeft et doen. Maar echt gefocust aandacht neemt voor de taken.

Vanaf nu ga ik dit proberen toe te passen. Zo hoop ik zelf nog productiever te worden en zorg ik ervoor dat er elke week een blog online staat, zonder ‘stress’. Mijn voornemen is vanaf nu om 1x per maand 1 of 2 dagen te plannen om alleen maar blogs te schrijven over mijn favoriete onderwerpen. Lijkt me echt heerlijk! 


Kan jij hier iets mee voor je eigen werkzaamheden?

Hartje Mybestself

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply