Persoonlijk Productiviteit

Hoe je door opruimen en organiseren productief kunt zijn

Schoonmaken is aan mij niet besteed. Het is alsof ik dat gen niet heb meegekregen. Opruimen daarin tegen ben ik best wel goed in. Zeker nu de Herfst begonnen is, voel ik een soort nesteldrang. Om ons nestje (huis) zo fijn en opgeruimd mogelijk te maken, zodat we lekker kunnen cocoonen dit najaar. 

Waarom ik hou van opruimen?

Ok, heel eerlijk. Ik hou niet van opruimen. Maar hou wel van een opgeruimd huis. Dat is de reden dat ik er voor zorg dat alles vaak is opgeruimd. Een van de belangrijkste en essentiële dingen die ik doe, is dat ik ervoor zorg dat alle spullen een vaste plek krijgen in het huis. Dat is echt de game-changer.

Heb jij al voor alles een vaste plek? (bewust of onbewust?)

Dit is super handig, want:

– als er iets rondzwerft in huis weet ik waar het heen moet 
– kan ik mijn gezinsleden uitleggen waar het hoort, zodat we gezamenlijk het huis netjes houden 
– spullen staan hierdoor ook op een logische plek (waar je ze gebruikt). 
– ik kan altijd alles vinden en dat scheelt tijd!

Ik hoef praktisch nooit opzoek naar mijn autosleutels, het aangebroken pak rijst of de paspoorten. Deze liggen op hun vaste plek en heb ik in 1 seconde gepakt. 

Geïnspireerd Netflix serie The Home Edit

Ook ben ik afgelopen periode erg aangestoken door de Netflix serie The Home Edit (aanrader). In deze serie gaan twee professional organizers een ruimte of een voorraadkast bij iemand gaan organiseren. Het ziet er zo mooi en netjes uit dat mijn handen kriebelen bij ons het huis verder aan te pakken. Dus ik ben al weer druk op zoek naar nieuwe voorraadpotten en mandjes om het huis weer recht te trekken. 

Hoe start je nou met het organiseren en opruimen van je huis. 

Ik ben zelf geen professional organizer, (al is het ooit wel een droom geweest om dat te worden) dus deze tips zijn puur uit mijn eigen ervaring.

  1. Start met kleine stapjes. Ga niet in 1x keer een hele ruimte of al je keukenkastjes leeg halen. Doe het stapje voor stapje. Dus een plank of 1 kastje uit je keuken per keer uitzoeken en opnieuw indelen. Vaak hebben we halverwege geen zin meer en dan is het een grote ravage. Ook moet je dan met tegenzin door, waardoor je daarna niet verder gaat met opruimen. 
  2. Kies bij alles wat je in je handen hebt, wat je ermee gaat doen. Weggooien, weggeven/verkopen, bewaren. En bij bewaren bedenk je ook waar je dit product wilt bewaren (in de buurt van waar je het vaak gebruikt bijvoorbeeld). 
  3. Heb je grote lades of kasten, gebruik dan kleinere verdelers/bakjes. Wij hebben dit in lades, zodat de spullen in de lade netjes verdeeld zijn en blijven. Maar ook onze kledingkasten. Zo hebben we allemaal een bakje/mandje voor ondergoed, een voor sokken, een voor t-shirts etc. 
  4. In ons keukenkastje hebben wij twee planken met voorraad en daarbij een onderverdeling gemaakt in aangebroken en onaangebroken verpakkingen. Zo zit je niet in eens met 3 pakken pasta die open zijn, maar maak je eerst het aangebroken pak op voordat je een nieuwe pakt van de plank onaangebroken. 
  5. Wij hebben in onze voorraadkast 2 kratten staan. Een voor statiegeld en een voor glaswerk. We sorteren het dus al meteen. Zodra een krat vol is wordt deze weggebracht en hoeven wij niets meer uit te zoeken (dat bespaard tijd). 
  6. Er zijn in ieder huis magneetplekken. Dat zijn plekken die altijdrommel verzamelen. Dat zijn vaak spullen die geen ‘thuis’ hebben. Bekijk wat de magneetplek in jouw huis is en hoe je dit kan ‘oplossen’. Kunnen er spullen weg, zitten er spullen bij die nog geen plek hebben? Bedenk er dan een plekje voor om rommel in de toekomst te voorkomen. 
    De echte magneetplekken blijven bestaan. Het enige wat je kan doen is deze plek wat vaker opruimen (helaas). 

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van hoe ik ons huis georganiseerd heb om tijd, ruimte en geld te besparen. Ik ben benieuwd of er ook een tip bij zit waarmee jij jouw huishouden kan inrichten zodat je ook tijd bespaard en productiever wordt. 

Hoe je door opruimen en organiseren productief kunt zijn

Optimaliseren

Nu de Herfst begonnen is en ik dus erg geïnspireerd ben geraakt door The Home Edit ben ik het opruimen naar next level aan het brengen en ben ik ons huis aan het optimaliseren. Ik heb onlangs bij Xenos een webbing kast besteld voor in onze woonkamer. Al het speelgoed van Jade zat namelijk in 2 diepe lades. Hierdoor kon ze eigenlijk niet zo goed zien wat ze allemaal had.  Ik heb het nu in deze kast op deze manier opgeruimd. Zo veel beter, want Jade speelt nu weer met ander speelgoed, leest andere boekjes én ruimt het zelf weer op!

En The Home Edit heeft ook een boek geschreven die ik op mijn verlanglijstje ga zetten. 

Zoals je ziet draagt organiseren van je huis bij aan je productiviteit. Al is het maar dat je dingen sneller kan vinden, je beter kan concentreren omdat er minder rommel is en het een goed gevoel geeft. Het zijn kleine dingen die maar een paar minuten besparen, maar zijn wel dagelijkse terugkerende dingen. Dus op lange termijn bespaard het je meer dan je denkt. 

Nog een laatste tip. Door de Home edit ben ik ook obsessed om alles in mooie potten te bewaren. Nu heb ik een leuke actie bij de Avia tankstations ontdekt. Je kan nu sparen voor Neoflam modulaire bewaarbussen. Ideaal, want modulair betekent dat je 1 grote, 3 kleintjes of een medium en een kleintje kan opstapelen en dat de bussen dan even hoog uitkomen. Ziet er optisch leuk uit 😉 Dat zijn de bussen die je ziet in mijn voorraadkastje en ik spaar nog even door!

Heb jij de Home edit al gezien? En heeft het jou ook geïnspireerd?

Hartje Mybestself

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply