Persoonlijk Productiviteit

Zo ziet mijn ochtendritueel eruit

Vaak wordt mij gevraagd hoe mijn ochtendritueel er uitziet. Aangezien ik echt een ochtendmens ben, geniet ik enorm van de ochtenden. Dit zie ik dan ook echt als moment voor mijzelf. Mijn me-time moment van de dag!

Ik begon met vroeger opstaan toen in nog in loondienst werkte een jaar of 10 geleden. Ik merkte namelijk dat ik ’s avonds na een dag werken zo moe was, dat er helemaal geen me-time meer over was. Het was eten, kort tv kijken en slapen. Meer energie had ik gewoon niet. Omdat ik daar zo van baalde, veranderde ik mijn dag en begon met vroeger opstaan. Ik leerde voor mijn NIMA opleiding, las een inspirerend boek, stond op de crosstrainer en deed een meditatie. Dit voelde zo goed. Ik ging naar werk en had al 1,5 uur me-time gehad waar ik intens van genoot. Mijn dag kon al niet meer stuk, want het belangrijkste stukje van de dag had ik al in de pocket. Nu, 10 jaar later, sta ik nog steeds eerder op voor mijzelf.

Ik heb nog steeds een ochtendritueel, alleen wat ik doe is een beetje veranderd. Ik neem je mee in mijn ochtend.

Mijn ochtendritueel

5:15 de wekker van mijn Fitbit gaat af. Dit is ideaal, want hierdoor wordt Sander niet wakker van mijn wekker. Maar vaak ben ik ook net iets eerder dan de wekker, uit mijzelf wakker. Dat heeft mijn voorkeur, want dat is toch net iets lekkerder wakker worden. Ik snooze nooit! Want ik heb gemerkt dat als ik dat doe, ik mij de hele dag naar en vermoeid voel. Wel blijf ik vaak nog even een paar minuutjes bewust liggen. Ik geniet van het wakker worden, de geluiden die ik hoor, de warme zachte deken op mij en maak mij klaar voor de dag. 

5:20 sta ik op en ga naar beneden. Hier verwelkomen de poesjes mij en ik zet een verse espresso en pak een glaasje water. Daarnaast pak ik de spulletjes die ik het komende uur nodig heb en ga lekker op mijn plekje op de bank zitten. 

5:30 ik begin met het genieten van mijn espresso en het intunen op mijn kaarten. Elke ochtend trek ik een paar (engelen of inzicht)kaarten die mij richting geven voor de dag. Dan tune ik dus in en dat kan je zien als korte meditatie. Ik trek een paar kaarten (of de kaarten dienen zichzelf aan door uit de stapel te vallen) en schrijf ik over de kaarten in mijn journal. Wat is de betekenis? Wat is de boodschap? Waar moet ik op letten vandaag? Voor dit proces neem ik altijd de tijd en vind het altijd erg fijn om te doen. 

6:00 dan pak ik mijn tweede espresso en een vitamine B12 supplement (aangezien ik geen vlees eet, slik ik deze). Dan ga ik kijken en voelen waar ik zin in heb. Heb ik het druk op werk? Dan doe ik al iets wat ik kan doen waarbij stilte en focus voor nodig is. Of ben ik met een groot project bezig? Dan schrijf ik in de ochtend aan dat project (bijvoorbeeld een online training). Maar soms gebruik ik deze tijd ook om een boek te lezen, om leerzame video’s te bekijken online, het volgen van een online cursus of om even lekker te schrijven in mijn dagboek. 

6:45 pak ik mijn best self journal er weer even bij en bekijk ik de planning van mijn dag. Ik werk altijd met de 1-3-5 methode (1 groot doel, 3 medium doelen en 5 kleine taakjes). Sommige kleine dingen doe ik direct en alles wat ik nog bedenk voor vandaag zet ik op de lijst erbij. 

7:00 Jade wordt wakker en ik ga haar en mijzelf dan aankleden. We ontbijten daarna gezellig met z’n drietjes. Voldaan en vol energie rij ik dan rond 8 uur naar kantoor. Om daar nog even een uurtje alleen te werken voordat de rest komt. 

Ik ben erg blij met mijn ochtendritueel. Het zou fijn zijn als ik ook zou kunnen sporten in de ochtend, maar helaas lukt dat niet omdat mijn sportschool dan nog niet open is. Wandelen is zeker een goede optie en dat ga ik misschien binnenkort wel toevoegen. 

Een gewoonte aanleren bespaart je veel energie

Belangrijk voor mij is dat dit ochtendritueel een gewoonte is, waardoor het vanzelf gaat en mij minder energie en denkkracht kost. Dit is superfijn. Want stel dat je een half uur een gesprek met jezelf aan het voeren bent, wanneer je gaat opstaan uit bed en dat je eigenlijk nog geen zin hebt, kost heel veel van jouw beslissingskracht. En we hebben maar een beperkt aantal beslissingen dat we kunnen nemen op een dag, dus wees daar eens bewust van. Het zou kunnen betekenen dat jij ’s avonds niet gaat sporten of die reep chocolade toch gaat opeten omdat je beslissingskracht ‘op’ is en jij niet sterk genoeg bent om de verleiding te weerstaan 😉

Boeken tips om vroeg op te staan en een fijn ochtendritueel te creëren

  • The Miracle Morning – een boek dat echt gaat om het ritueel dat je ‘s ochtends creëert om ene fijne dag te hebben. Aanrader!
  • The 5AM club – dit boek leert je om op te staan om 5 uur, een ochtendritueel te creëren waardoor jij meer tijd aan zelfontwikkeling kan besteden. If you want to be like the top 5%, you need to stop acting like the 95%.

Wat doe jij tijdens jouw ochtendritueel? Of heb je die niet? 

Hartje Mybestself

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply