Persoonlijke ontwikkeling Slimmer werken

5 tips om direct te stoppen met piekeren

Ik ben van nature best een piekeraar. Ik kan met veel dingen in mijn maag zitten en daarover piekeren. En mijn hoofd is verslaafd aan denken. Soms had ik al week van tevoren gedachten over een afspraak later in de week. Eigenlijk maakte ik mij best vaak zorgen. Omdat dit een totaal niet werkende eigenschap is voor mij, ben ik bezig dit te veranderen. De stappen die ik hiervoor neem, deel ik met je in dit blog. Het is niet iets wat je van de een op de andere dag kan veranderen, je kan het beter zien als een proces. Zelf ben ik hier ook al tijden mee bezig én ik word er steeds beter in. 

Wat is piekeren? 

Piekeren is een mentaal proces waarbij je bepaalde zaken in gedachten steeds overdenkt. Iets wat misschien in de toekomst zou kunnen gebeuren. Je hoopt dat het piekeren je bij een oplossing voor het probleem of angst brengt omdat het rust geeft. Niet iedereen heeft last van piekeren. Er zijn mensen die amper piekeren en dingen heel goed kunnen loslaten. 

Als je wel piekert kan je het vanaf nu zien als een geleide schaal, waarbij je door bewustwording en het maken van keuzes meer naar het loslaten kan toe bewegen. Dit geeft je uiteindelijk meer rust en ruimte in je hoofd. En meer energie, want piekeren kost veel denkkracht en dus gaat er meer energie naar de hersenen. Ik pas onderstaande tips toe in mijn leven maak mij nu echt veel minder zorgen, waardoor ik meer energie heb op een dag.  

1) Bewust worden van je gedachten

De eerste stap om iets aan het piekeren en zorgen maken te doen, is bewust te zijn van de gedachten die je hebt. Het malen over dingen is namelijk iets wat wellicht zo onbewust gaat, dat je het niet eens door hebt.

Wordt bewust dat je piekert een wat het je brengt. Schrijven helpt mij bewust te worden van gedachten die ik heb. Maar goed, dat is slechts op een moment op de dag. De hele dag heb je gedachten en om erachter te komen wat je de hele dag denkt is het een idee om een paar keer per dag een timer te zetten. Elke keer als de timer gaat, moet je even stil staan bij jouw gedachten. Waar denk ik aan? Zijn het gedachten die nu op zijn plek zijn? Hebben ze te maken met de taak waarmee ik bezig ben, of ben ik afgedwaald? Haal je zelf zonder oordeel terug naar het nu en parkeer de gedachten. Zeg tegen jezelf, deze gedachten zijn nu niet relevant. Ik ga weer door met mijn werk. 

2) Stel pieker gedachten uit

Als je eenmaal bewust wordt van het aantal niet werkende gedachten die je op een dag hebt en daar verandering in wilt brengen moet je wel een plan hebben. Het simpel wegdrukken van piekergedachten helpt je niet. Maak daarom met je zelf een afspraak dat je een keer per dag een piekerkwartiertje hebt. Zodra je merkt dat je je zorgen maakt of piekert, schrijf het onderwerp dan op en denk erover na tijdens jouw piekerkwartiertje. Naast het een plekje geven van deze gedachten op een bepaald moment, is het ook fijn om echt nadenk werk in te plannen. Zo voorkom je ook dat je gedurerende dag veel gedachten hebt, die niet verder komen omdat je de diepte niet in kan gaan. Dan is het fijn om een critical thinking time moment in te plannen in je agenda en dan met jezelf te brainstormen over een bepaald onderwerp. 

3) Niet zorgen maken om, maar zorgen voor!

Deze les leerde ik op de tweede dag van de Corona lockdown van mijn coach. Ik sprak haar, en was nogal beduusd van de situatie en de onzekerheid die we ineens hadden. Dat is natuurlijk niet een hele werkbare houding, want je wil niet lamgeslagen zijn van angst. Maar juist de juiste dingen doen, vanuit een goede energie. Ik maakte mij zorgen om van alles, en zij leerde mij daar anders naar kijken. Hoe voelt het als je zorgt voor … (vul maar in: je moeder, je personeel, je bankrekening)? Ik ging in één keer van een slachtofferrol naar een leiderschapsrol. En dit heeft mij heel veel gebracht!

Toen laatst mijn poes Roza erg ziek was en niet meer at, maakte ik mij zorgen. Toen ik daar bewust van was, dacht ik: nee, ik ga mij niet zorgen maken, dat is zonde van mijn energie. Ik ga zorgen voor Roza. En ik deed alles wat ik kon, schakelde hulp in en ging haar dwangvoeden. Uiteindelijk bracht ik haar naar het dierenziekenhuis en vertrouwde dat ze daar in goede handen was. Ik kon ontspannen en inmiddels is ze weer gezond thuis. 

4) Plan het nadenken over belangrijke beslissingen in

Iets anders waar ik mijn gedachten ook altijd heel goed kan vullen is het nemen van grote en moeilijke beslissingen. Dit is ook weer zoiets wat kan blijven malen en steeds weer terugkomt, zonder dat ik er een antwoord op heb. Wat ik tegenwoordig doe is dat ik het nadenken over zo’n beslissing inplan in mijn agenda. Als ik dan merk dat ik er eerder over nadenk, kan ik tegen mijzelf zeggen dat het nu nog niet hoeft, maar dat ik hier morgen een uur voor heb ingepland. 

5) Relatie met de wet van aantrekking

Heb je weleens van de wet van aantrekkingskracht gehoord. Als je ergens vaak aan denkt, dan kan je dat aantrekken in je leven. Dus focus je op het negatieve, dan trek je vaak meer negatieve dingen aan. En zie je altijd het positieve in van een situatie, dan zal je meer positieve situaties aantrekken.  Wordt bewust van de gedachten die je uitzendt.

Wil je daar meer van? 
Denk je aan die 1000 klanten die zo blij worden van jouw producten of over de dingen die misschien verkeerd kunnen gaan? 

Wat is het resultaat van deze veranderingen in mijn leven?

Met deze punten ben ik al enige tijd bezig, want het stoppen met piekeren gaat helaas niet van de een op de andere dag. Maar je kan nu wel de beslissing maken om het anders te gaan doen en mijn tips proberen. Wellicht werken ze ook voor jou! 

Het resultaat van deze veranderingen in mijn gedrag is: 

  • Dat ik veel meer in het hier en nu ben 
  • Ik heb steeds meer focus (single tasken en geen 1000 gedachten meer tegelijkertijd)
  • Dat ik in mijn hoofd veel minder ‘tabbladen’ (zoals op een computer) heb openstaan waardoor ik meer energie heb
  • Ik minder pieker en mij minder zorgen maak
  • Ik heb veel meer controle over mijn eigen gedachten
  • En ik nu van uit een krachtigere positie kom, omdat ik MIJN gedachten leidt. En niet wordt geleid. 

“ Je zorgen maken is net als schommelen.
Het houdt je bezig maar brengt je nergens. “ 

Ik ben benieuwd! Ben jij ook een piekeraar? En welk van deze tips ga jij toepassen?  

Hartje Mybestself

Het boek wat bij mij in de boekenkast wacht om hierover meer te lezen is:

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply