Persoonlijke ontwikkeling Slimmer werken

Goede balans tussen werk en ontspanning

Voor sommige mensen is het makkelijk. Zodra ze thuiskomen van werk, werken ze niet meer en kunnen ze het werk helemaal loslaten. Daar is een goede balans. Voor veel kenniswerkers en ondernemers ligt dit anders. Het kan zijn dat je een drukke baan met veel verantwoordelijkheid hebt en waar van je verwacht wordt dat je ‘s avonds nog reageert op werkmail. En voor ondernemers is het sowieso lastig hun werk helemaal los te laten. Ondernemers denken altijd in mogelijkheden, zien overal nieuwe ideeën in die ze dan willen uitwerken, maar ook financiële en zakelijke zorgen laat ze niet los. 

Belang van ontspanning 

Wanneer je genoeg rust neemt ben je fitter, heb je minder last van stress en kan je meer aan. Want de boog kan niet altijd gespannen blijven. Daarnaast werk je efficiënter als je vaker rust neemt. Je lichaam en hoofd hebben ook rust nodig, zorg daarom dus ook voor mentale en fysieke rust. Als je overdag veel denkwerk hebt, is het fijn om je brein ’s avonds wat rust te geven. Kies dan voor een meditatie, een ontspanningsoefening of het luisteren van muziek. Ook sporten kan je goed helpen je uit je hoofd te krijgen en meer balans te krijgen.

Hoe zorg je voor meer ontspanning als je een drukke baan hebt? 

Het is lastig als je een drukke baan hebt en het werk nooit klaar is als je thuiskomt. Je wordt waarschijnlijk geleefd van meeting naar meeting en moet ’s avonds dan nog die PowerPoint maken omdat je daar tijdens werktijd helemaal niet aan toe kwam. Als je merkt dat je in dit patroon zit is het belangrijk om actie te ondernemen. 

  • Zorg dat je na een of twee uur geconcentreerd werken een pauze neemt. En nee, e-mails beantwoorden is geen pauze. Ga even een rondje lopen. Het voelt contraproductief om te stoppen met werk als er nog zo veel werk voor je ligt, toch kom je terug met hernieuwde energie. Dit geldt trouwens voor iedereen. Neem tussendoor pauzes. 
  • Plan focusblokken in je agenda om de voor JOU belangrijkste taken per dag te doen. Alle overige tijd kan je besteden aan randzaken, verzoekjes en andere taken die ook moeten gebeuren. Door de focusblokken in te plannen heb je in ieder geval aan die belangrijke taak gewerkt onder werktijd. 
  • Spreek met jezelf een tijd af wanneer je start en stopt met werken en houdt je daaraan. Zeker nu met het thuiswerken is het belangrijk dat je ook je werk kan afsluiten. Sluit de deur van jouw werkkamer bewust achter je dicht en zeg: ik ben klaar met werken voor vandaag. 
  • Plan eens een dag helemaal vrij, gewoon op een werkdag en ga iets voor jezelf doen. Alleen naar de sauna, boek een massage of ga een stad bezoeken. Voelt heel ongemakkelijk misschien, maar je zal merken dat je echt even oplaadt door een dag niet werken.
  • Blok werk uren en privé uren en ga all-in. Heb je een werkblok, focus dan alleen op werk. Ben je vrij, geniet daar dan van. Zit niet de hele tijd op je telefoon. Geniet van je gezin en wees niet met werk bezig. Laat dit niet door elkaar lopen want dan ben je altijd bezig en ergens nooit met 100% aandacht bij.
  • Werk je voor jezelf en blijf je maar buffelen? Neem dan eens de tijd om stil te staan bij jouw bedrijf. Klopt je businessmodel nog wel? Is alles wat je doet echt noodzakelijk? Kan je misschien taken uitbesteden of iemand aannemen voor een paar uur die jou gaat helpen? Ren jezelf niet voorbij en bekijk op tijd wat de volgende stap voor jou en je bedrijf is.

Geef op alle gebieden een 8,5

Dit heb ik van mijn coach geleerd en vind ik super waardevol. Als je altijd overal een 8,5 geeft, dan heb je de ultieme balans. Dus een 8,5 op werk, maar ook op je relatie, ontspanning, goede voeding, slapen en vriendschappen. Dit is voor mij wel echt een game changer geweest. En niet dat het mij elke keer lukt, maar ik streef er wel naar. 

Heel lang geleden in mijn studententijd heb ik een burn-out gehad. Dat is iets wat ik onbewust nog met mij meenam. Ik durfde niet te hard te werken, uit angst om weer helemaal stil te worden gelegd. Maar, door ook een 8,5 te geven op ontspanning rust je dus ook hard naast werken. Hierdoor is je leven in balans. Zeker als je dit op alle vlakken in je leven toepast. Vraag jezelf dagelijks of wekelijks af of je op alle gebieden een 8,5 hebt gegeven en wat je eventueel volgende week kan veranderen. 

Hartje Mybestself

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply