Persoonlijke ontwikkeling

Hoe schrijf je morning pages en wat zijn het eigenlijk?

Wat zijn morning pages

Morning pages is een schrijfmethode afkomstig van het boek The Artist Way van Julia Cameron. Je kan het zien als een soort dagboekschrijven, alleen is deze manier van schrijven wat losser en flexibeler. Je schrijft als ware alles op wat in je gedachten op komt. Dit kunnen emoties, gedachten, to-do’s of boodschappen zijn. Maar ook dat je bijvoorbeeld even niets meer weet te schrijven.

Waarom zijn morning pages goed voor je

Het schrijven van morning pages was bedoeld om creatiever te worden. Het helpt je jouw hoofd leeg te maken en daardoor ervaar je meer rust en ruimte. Zelf heb ik ook gemerkt dat het rustgevend werkt. Dagelijks heb je namelijk veel gedachten (rond de 40.000 per dag of meer!). Maar deze gedachten zijn niet allemaal uniek. Veel van deze gedachten zijn terugkerende gedachten. Door ze op te schrijven, ze even aan te kijken en ze even aandacht te geven, zal je ervaren dat je steeds minder terugkerende gedachten hebt op een dag. Doordat je minder dezelfde terugkerende gedachten hebt, krijg je meer denk capaciteit en meer helderheid gaat krijgen. Je eindigt diverse open loopjes en open eindjes en dat geeft ruimte én creativiteit.

Hoe schrijf je morning pages

Het idee van morning pages is dat je iedere ochtend 3 pagina’s vol schrijft met de hand in een notitieboek, ongeveer 750 woorden. Je gaat alle gedachten die je in je hoofd hebt op papier schrijven. Het idee is dat je na deze 3 pagina’s je hoofd leeg hebt gemaakt. Het is de bedoeling dat je snel schrijft en het maakt niet uit hoe netjes je schrijft. Het is dus van belang dat je een fijn notitieboek en pen hebt om dit mee te doen.

Ik adviseer je om het met de hand te schrijven. Het is ook mogelijk om dit digitaal te doen. Wanneer je met de hand schrijft bereik je een andere hersenhelft, waardoor je uiteindelijk creatiever wordt en dichterbij je gevoel komt. Stop niet met schrijven en blijf schrijven tot de 3 pagina’s vol zijn. Weet je het even niet meer, schrijf dat dan op. Al is het 3 pagina’s lang. Vanzelf zal je merken dat je een laagje dieper komt en gedachten zich weer komen aandienen bij je.

Mijn ervaring met morning pages

Ik was al bekend met de methode en wilde het zelf weer gaan oppakken. Ik ben iedere ochtend gaan schrijven. Iedere dag 3 pagina’s is me niet gelukt, maar 2 wel! De reden hiervan is dat met een baby in huis het ‘s ochtends een stuk drukker en ongeplander is. Handig tipje: Als er to-do dingen bij me opkomen, dan schrijf ik deze op met een sterretje ervoor zodat ik deze na het schrijven in mijn planner kan zetten en de acties niet vergeet.

In het begin kan het schrijven nog wat lastig zijn, maar je merkt hoe vaker je gaat schrijven hoe makkelijker het wordt. Als je moeite hebt met je gedachten op te schrijven, stel jezelf dan de waarom vraag. Waarom voel jij je op een bepaalde manier?

Schrijf jij al morning pages? of wil je er mee beginnen? Laat het mij hieronder weten!

Hartje Mybestself

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply