Persoonlijke ontwikkeling

5 tips om dagboekschrijven in jouw leven te integreren

Misschien herken je het dagboekschrijven nog van vroeger toen je een klein meisje was. Je schreef er dingen in op die in je om gingen, hoe je je voelde en misschien wel over die ene jongen waar je zo hoteldebotel verliefd op was. Wellicht schrijf je nu nog weleens in een dagboek, maar is dat meer op de momenten wanneer je niet lekker in je vel zit dan op regelmatige basis.

Toch is dagboekschrijven op regelmatige basis niet heel lastig en kan je toch heel veel opleveren. In dit blog 5 dagboek schrijven tips.

Wat levert dagboekschrijven je op?

Dagelijks hebben wij ontzettend veel gedachten. Sommige mensen zeggen dat dit er ruim 40.000 per dag zijn. Dit zijn niet allemaal unieke gedachten en ook niet allemaal bewuste gedachten. Er gaat dus heel wat in je koppie om waar je geen weet van hebt. En ook wat je niet nodig hebt, want om 5x te bedenken dat je brood moet kopen is ook erg zonde of hoe onaardig Nancy van je werk tegen jou was. 1x is genoeg, al moet je het dan natuurlijk wel vastleggen.

  • Dagboekschrijven geeft dus rust en ruimte in je hoofd
  • Schept orde in de chaos
  • Helpt piekergedachten te verminderen
  • Zorgt ervoor dat je bewuster wordt van wat er in je speelt
  • Laat je bewust worden van je hoe jij je echt voelt
  • Papier oordeelt niet en jij kan je ei kwijt zonder tegengesproken te worden
  • Helpt je gedachten patronen doorbreken en
  • Geeft ruimte voor andere gedachten en ideeën die voedend en inspirerend zijn.

Genoeg voordelen om te starten. Maar hoe begin je met dagboek schrijven? Hoe integreer je een activiteit die je vooraf nog niet veel oplevert in je leven. Ik geef je in dit blog 5 tips om dagboekschrijven een plekje te geven in je mogelijk al erg drukke leven.

5 tips om (bijna) dagelijks te dagboekschrijven

  1. Maak het niet te zwaar en laat alle verwachtingen los. Het schrijven van 1 alinea of 1 zin per dag is al iets en is goed genoeg. Je staat toch even een momentje stil bij jezelf en dat is al waardevol. Laat alle verwachtingen van een mooi, vol geschreven dagboek in het allermooiste handschrift los. Kies ervoor dat het papier jou gaat dienen. Schrijf gewoon op wat in je omgaat zonder je druk te maken of het wel Instagramwaardig is, dat het wel leesbaar is, dat er geen schrijffouten instaan. Het maakt niets uit. 9 van de 10 keer lees je het toch niet terug en dat is helemaal goed. Het gaat erom dat je schrijft, loslaat, verwerkt en je hoofd leeg maakt.
  2. Koppel het aan bestaande patronen of rituelen die je hebt. Dus bijvoorbeeld als je elke ochtend een kopje koffie drinkt, koppel het dan daaraan. Pak je dagboek erbij en schrijf wat er in je op komt. Door een nieuwe gewoonte te koppelen aan een bestaande gewoonte, maak je het voor jezelf makkelijker!
  3. Maak gebruik van een begeleid dagboek. Zo’n lege pagina waar alles op mag ontstaan kan ontzettend afschrikken en spannend zijn. Als je het lastig vindt om te beginnen of niet weer waarover je moet schrijven, gebruik dan een begeleid dagboek zoals de 5 minute journal of Vertellis Chapters. Deze dagboeken stellen jou een vraag en jij beantwoordt deze, vaak in slechts 5-10 minuten per dag. Leg dit dagboek op je nachtkastje en vul dit in als je wakker wordt of als je naar bed gaat.
  4. Weet waarom je het doet. Dat kan een goede motivatie en een stok achter de deur zijn. Ervaar jij veel stress in je leven? Heb jij misschien wel sombere gedachten of loopt je hoofd over van de hoeveelheid prikkels die op je afkomen? Weet dan dat dagboekschrijven je hierbij kan helpen deze zaken te verlichten. Hou dus in gedachten waar voor je het doet en wat het je oplevert. Het voelt misschien contraproductief om even stil te gaan staan terwijl je aan het rennen bent. Juist dat momentje, helpt je weer de wolk in je hoofd te laten verdwijnen en alles wat meer helder te zien.
  5. Je kan ook beginnen met een schrijfmethode die goed bij je past. Dit kan bijvoorbeeld een schijfvraag zijn (hoe voel ik mij? En hoe wil ik mij voelen? Wat heb ik hiervoor nodig?) Of een methode zoals de morning pages, waarbij je in de ochtend 3 pagina’s aan een stuk schrijft (stream of conciousness) of misschien heb jij wel behoefte aan een braindump. Kijk wat bij jou past en wat op dit moment bij jou past. Kies een mooi dagboek en begin,

Nog meer tips, trucs en schrijfmethodes om te dagboekschrijven

Wil je meer hulp en wil je leren dagboekschrijven? Dat kan! De deuren naar de cursus dagboekschrijven zijn namelijk weer geopend.

Het is een online cursus van 7 weken, waar je stap voor stap leert dagboek te schrijven met verschillende methoden en technieken. Er zit een opbouw in het programma waardoor je meer diepgang gaat ontdekken in je schrijven en in jezelf. De cursus is te volgen vanaf een digitaal device zoals een telefoon, laptop of ipad. En je kan de cursus helemaal in je eigen tempo volgen. Elke week komt er een les vrij, maar je mag over elke les zo lang doen als je zelf wilt.
De cursus kost normaal €129,95 en je krijgt nu tijdelijk met de code MYBESTSELF €65,- korting en betaal je slechts €64,95 voor de cursus. Daarnaast ontvang je ook een mooie bonus van 365 schrijfvragen zodat je een jaar lang inspiratie hebt om dagelijks te kunnen schrijven.

Mis deze mooie korting niet en bestel de cursus direct via: www.dagboekschrijven.nl

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply